Reisschema
  Dag 1: Suðurland
Dag 2: Jökulsárlón
Dag 3: Egilsstaðir
Dag 4: Mývatn
Dag 5: Húsavík
Dag 6: Eiríksstaðir
Dag 7: Reykjavik
Dag 8: Suðurnes
Dag 9: Golden Circle
Dag 10: Terugreis

Dit jaar weer eens een heel andere vakantie. IJsland stond bij ons allebei al langer op het verlanglijstje en toen er een aanbieding voor vliegtickets voorbij kwam was de boeking 5 minuten later een feit.
Wellicht niet de meest gunstige tijd van het jaar maar het landschap zal er niet minder mooi op zijn en de zon denken we er dan maar zelf bij.

We gaan de ringweg '1' rondrijden tegen de klok in. Op de dag van aankomst rijden we dan al meteen langs een viertal bekende watervallen, zien we de Eyjafjallajökull vulkaan, bekijken we een gletsjer en eindigen we bij het meest zuidelijke punt van IJsland bij de Dyrhólaeyjarviti vuurtoren.

Dag 2 zal niet minder spektaculair zijn als we van Vík naar Höfn rijden, langs het Skaftafell National Park en de gletsjermeren Fjallsárlón en Jökulsárlón.

Op de derde dag bezoeken we een aantal plaatsen aan de oostkant van het eiland en blijven we plakken in Egilsstaðir. De dag daarna rijden we via de Dettifoss waterval naar het Mývatn meer waar we uistapjes willen maken naar de Krafla energiecentrale en de Hverir hot springs.

Als het een beetje meezit zien we op dag 5 een walvis vanuit Húsavik, het meest noordelijke punt van de reis, net boven de 66 graden noorderbreedte. Verder staan de Goðafoss waterval en de stad Akureyri op het programma.

Op dag 6 maken we vrij veel kilometers als we naar Reykjavík rijden en onderweg een bezoek brengen aan de geboorteplaats van Leif Eiriksson, zoon van Eirik the Red en de ontdekker van Amerika.

We verblijven drie dagen in het vikingdorp net buiten de hoofdstad en maken daarvanuit een uitstap naar het geisergebied, de Gullfoss waterval en het Thingvellir Nationale Park, samen bekend als the golden circle.

De vakantie nadert het einde alweer als we het geothermische gebied Sudurnes bezoeken met de Krýsuvík kokende modderpoelen, de Svartsengi energiecentrale en natuurlijk de thermische baden van the Blue Lagoon.

Op de laatste volle dag zullen we de highlights van Reykjavík stad aandoen.