Reisschema
  Dag 1: Suðurland
Dag 2: Jökulsárlón
Dag 3: Egilsstaðir
Dag 4: Mývatn
Dag 5: Húsavík
Dag 6: Eiríksstaðir
Dag 7: Reykjavik
Dag 8: Suðurnes
Dag 9: Golden Circle
Dag 10: Terugreis

Dag 2: Skaftafell national park, Fjallsárlón en Jökulsárlón gletsjermeren
 We're in Austurland!
Na een uitstekende nachtrust laten we ons om 8 uur door de iPhone wekken en begeven we ons naar de ontbijtzaal. Het guesthouse blijkt groter dan gedacht want het is een komen en gaan van gasten. Het buffet is goed gevarieerd en het smaakt ons allemaal prima.

Het is een paar kilometer terugrijden naar de Sólheimajökull gletsjer. Vooraf had ik al gelezen dat je met de auto door kon rijden tot aan het ijs en dus laten we ons niet tegenhouden bij de parkeerplaats van het Glacier cafe. De gravelweg gaat echter een stuk omhoog en daarna vrij steil weer naar beneden. Ik ben er niet zeker van of de Hyundai op de terugweg weer omhoog komt en besluit het er niet op te wagen. We laten de wagen achteruit weer naar beneden rollen maar daar denk een flinke kei aan de zijkant van de weg helaas iets anders over. Gelukkig is er geen schade.

De rest van de weg naar de ijsmassa leggen we dus te voet af. Het is stralend weer en de jas kan in de auto blijven. Het is onverstandig en verboden om zonder gids zelf het verradelijke ijs op te lopen en dat doen we dan ook maar niet. Toch is het een machtig gezicht zo dicht bij een gletsjer te staan.

Onderweg naar Vik komen we langs Dyrhólaey, waar we gisteren geen tijd meer voor hadden. De weg naar dit fraaie uitzichtspunt is verhard en zo staan we ons even later te vergapen aan de Myrdalsjökull gletsjer aan de ene kant, Reynisdrangar in de zee aan de ander kant en de ruige kust met natuurlijke bogen van Dyrhólaey. Erg de moeite waard. Om bij de Dyrhólaeyjarviti vuurtoren te komen moeten we weer een flink stuk onverhard afleggen, schuin omhoog en ondertussen de tegenliggers en de gaten in de wegen vermijdend. Bij de vuurtoren zelf is het uitzicht weer geweldig en vliegen de puffins af en aan langs de steile wand van de klif waar we bovenop staan.

Het is alweer 12 uur geweest als we koers zetten richting Höfn. De route via de '1' is aan deze kant weer even mooi als gisteren en dit deel van het land is nog dunner bevolkt. Dat zorgt dan wel weer voor een uitdaging voor het tanken en het lunchen. Als we een bordje zien met guesthouse en een symbool met een vork slaan we af van de ringweg en maken we weer kilometers over het grind. Wanneer we een hlaf uur later weer bij beschaving zijn aangekomen blijkt er helemaal niets te eten te zijn. We worden verwezen naar Kirkjubaejarklaustur, waar we eerst 10 km voor moeten doorzetten over het zand en dan nog 20 minuten verder over de '1'. Zonde van de omweg.

Kirkjubaejarklaustur is een vrij grote plaats met inderdaad meerdere restaurants en een tankstation. Er is ook een serieuze supermarkt en we verzamelen daar de ingredienten voor de lunch: een stokbrood, boter, kaas, ham, kaneelbroodjes en skyr, de IJslandse yoghurt. Bij het binnenrijden van het dorp hadden we al een waterval gespot en daar vind de picknick plaats vandaag. Wandelaars kunnen de berg langs de waterval omhoog lopen en er komen zo nu en dan vriendelijk groetende mensen naar beneden. Het ziet er uit als een flinke klim waar we meer tijd voor nodig zouden hebben dan het beschikbare tijdsbudget van vandaag.

Vanaf Kirkjubaejarklaustur is het niet ver meer naar de Foss á Síðu waterval. Of watervallen. Ook hier weer stroomt het water om de 100 meter met geweld van de bergwand. We zien onderweg zeker 25 verschillende watervallen. Foss á Síðu ligt kennelijk op priveterrein want we mogen het alleen van een afstandje aanschouwen.

Omdat de tijd weer wat begint te dringen zouden we het Skaftafell nationale park overslaan. Net naast het park doemt echter een waanzinnig mooie Svinafellsjökull gletsjer op met helderblauw ijs. En dus jagen we de i10 nogmaals over een gravelweg en kunnen hier wel doorrijden tot aan de rand van het ijs. Het zicht op het blauwe ijs is onbeschrijvelijk en valt nauwelijks vast te leggen op de foto. Ik klauter nog een stuk omhoog voor het mooiste uitzicht terwijl onder mij het ijs rommelt en kraakt en af en toe met een plons een stuk verliest aan het water. Onvoorstelbaar hoe indrukwekkend de natuur kan zijn.

Het hele gebied hier wordt geregeerd door de Vatnajökull, het grootste gebergte van het land. Daaronder vallen ook de beide gletjsermeren Fjallsárlón en Jökulsárlón. Bij de eerste nemen we vandaag nog een kijkje, voor de tweede willen we morgen een stukje terugrijden om een boottochtje te maken. Fjallsárlón is niet enorm groot maar ligt bezaaid met kleine en grote blauw gekleurde ijsbergen. Het geheel is tegen de achtergrond van de gletsjerwand een adembenemend gezicht.

Zwaar onder de indruk rijden we door naar Höfn, de eindbestemming van vandaag. Het Brunnholl Country Guesthouse blijkt echter een kilometer of 20 voor de stad aan de '1' te liggen. Ook dit guesthouse ziet er weer erg goed uit. Goedkoop is het niet, onze kamer met eigen badkamer komt op 125 euro. Er is wel een restaurant bij en daar maken we graag gebruik van. Er is een klein buffet met soep en salade en daarnaast kiest Hellen voor de hoofdschotel met vis en zelf ga ik voor de lam. De koffie en het zelfgemaakte ijs zijn inclusief. Van het ijs maken ze overigens wat aparte smaken. Mijn combi is van paardenbloem en kokos met drop ijs.

Het ontbijtbuffet ziet er prima verzorgd uit.

Het guesthouse zelf ligt een stukje van de ringweg af en schitterend gelegen aan de voet van de berg.

Sólheimajökull in het zonnetje.

De wandelschenen van Hellen lenen zich uitstekend voor deze tochten.

Er groeit hier niet zoveel maar er zijn een paar dappere plantjes die een poging wagen.

Deze steen hebben we een stukje naar beneden geholpen.

Dyrhólaey.

En het uitzicht aan de andere kant, met in de verte de pieken van Reynisdrangar.

Dyrhólaeyjarviti vuurtoren.

Lunchtijd.

Dichter bij Foss á Síðu kunnen we niet komen.

Steenmannetjes dienden in vroeger tijden als aanduiding van een pad. Hier lijkt het meer het werk van toeristen.

Het Skaftafells National Park hebben we min of meer overgeslagen. Alleen het visitor center binnen gegaan voor het toilet :)

Aan de Svinafellsjökull gletsjer ligt ook een plas met fraai gevormde ijsschotsen.

Svinafellsjökull. Het zwarte stuk ijs vooraan kraakt en rommelt vervaarlijk.

Het gletsjermeer van Fjallsárlón is betoverend mooi.

Je kunt hier foto's blijven maken.

Het Brunnholl Country Guesthouse bevalt uitstekend. Heerlijk rustig en van alle gemakken voorzien.